Hoera, het World Handicap Systeem is live!

Vanaf vandaag 1 maart is het WHS eindelijk van start gegaan en is de EGA hcp verleden tijd. Hoe gaat het nu verder……

In het nieuwe WHS systeem speel je net als in het oude EGA systeem, bij qualifying rondes vanaf de “baanhandicap”. Deze baanhandicap lees je af van de (vernieuwde) handicaptabel.
Bij een qualifying ronde wordt deze baanhandicap gebruikt om je handicap te herzien. Realiseer je daarbij wel dat er vanaf 20 kaarten bij elke nieuwe kaart de oudste kaart vervalt. Als dat toevallig een goede score is geweest dan zou het zomaar kunnen dat je handicap stijgt terwijl je toch net redelijk gespeeld hebt. De kaarten die meetellen voor je WHS handicap kun je bekijken bij “Mijn Profiel” onder “Mijn WHS Index”.

Bij wedstrijden krijg je nu te maken met een zogenaamde “Handicap Allowance”, wat inhoudt dat je handicap niet voor de volle 100% meetelt.
Uit statistisch onderzoek over miljoenen scores en verschillende spelvormen is namelijk gebleken dat er een “handicap allowance” nodig is om spelers op gelijke voet met elkaar te laten strijden.
In het WHS, bij strokeplay- en Stableford wedstrijden met meerdere deelnemers, blijkt het percentage om iedereen evenveel kans te geven op 95% te liggen.
Voor handicapdoeleinden wordt nog steeds 100% van de handicapslagen toegekend.
Dit impliceert dat de score gemaakt in een Stableford wedstrijd (of een strokeplay wedstrijd met handicapverrekening) meestal niet overeen zal komen met de score die gebruikt gaat worden om de nieuwe (WHS) handicap te berekenen. De computer berekent na afloop van de ronde automatisch beide scores.

De door de NGF aanbevolen waarden voor de handicap allowance zijn standaard in EGolf4U ingevoerd.